Slik takler du sultfølelse

Går du på diett og stadig sliter med sultfølelse? Her får du 7 gode tips til sunne mellommål og nødløsninger for å unngå en sprekk når du skal ned i vekt.

Har du noen gang opplevd skikkelig sultfølelse? En ulvehunger, litt for tidlig i forhold til middagstider, men hakket for sent til å spise deg stappmett?

Er du på slankekur, kan sultfølelsen bli til rene kalorifella om man ikke passer på og har noen lure løsninger for hånden.

LES OGSÅ: Slik gikk Mette ned 40 kilo på ett år

Usunn mat og dårlig fordøyelse

– Når vi opplever å bli sulten rundt denne tiden av døgnet er det veldig lett å stikke innom nærmeste kiosk for å kjøpe noe, forteller trening- og kostholdsveileder Marit Ebeltoft.

Hun er selvstendig veileder og driver bloggen Statera. Marit har et brennende ønske om å gi mennesker den gode balansen i hverdagen.

Å kaste i seg tilfeldig «kioskmat» mener hun er uheldig av særlig to grunner:

– Maten du kommer ut med er neppe særlig sunn og gir ikke kroppen noe å gå på, mener kostholdsveilederen.

– Når du er på farta og kaster i deg noe kjapt, er det ikke bra for fordøyelsen. Resultatet er at maten ikke blir skikkelig tygd og dermed vanskelig å fordøye. Resultatet blir at kroppen får vanskeligheter med å ta opp næringen fra maten, forklarer Marit.

LES OGSÅ: Derfor virker ikke slankekuren

7 mellommåltid som demper sultfølelse

Selv om det viktigste er å fokusere på et godt kosthold dagen gjennom, er det ofte timene før middag som er kritisk i forhold til det å få i seg noe fornuftig og ikke gå på en smell rundt inntak av kalorier.

Samtidig må ikke et mellommåltid «ødelegge» for middagen som står på bordet innen få timer.

– Spis en balansert frokost slik at du holder ut til lunsj. Spiser du en for tung lunsj vil du muligens oppleve å bli trøtt og døsig, litt som etter en stor og kraftig julemiddag.

Ved å velge riktige mellommåltid, demper du sultfølelsen samtidig som du unngår unødvendige kalorier.

Trening- og kostholdsveileder Marit Ebeltoft har i samarbeid med personlig trener Håkon Knoff har satt sammen gode alternativer til deg som ønsker nyttig magefyll som demper sultfølelse, men uten å bli for mett.

Her er 7 gode mellommåltid som demper sultfølelse når du skal ned i vekt:

1. Fettfri Skyr

Gå gjerne for en Skyr. Du kan kombinere den med nøtter og en grønnsak.

– Skyr er fettfri, så nøtter eller annen god fettkilde sammen med Skyren vil gi et mer balansert måltid, sier Marit Ebeltoft.

LES OGSÅ: Ida gikk ned i vekt uten strev. Se hvordan!

2. Lettvint med Noka-bar

Noka-produkter er fullverdige og komplette måltider for vektreduksjon. Det gjelder også Noka-barene som er enkle å ta med seg i vesken eller treningsbagen når du er på farta, på tur eller på jobben.

– Her får du alle de 23 essensielle vitaminene og mineralene i riktig mengde og med riktig fordeling. I tillegg har Noka-barer høyt proteinnivå og riktig mengde av de ulike karbohydrattypene, noe som fører til at blodsukkeret holdes stabilt lenge på et gunstig nivå, forteller Håkon Knoff.

Har du alltid en Noka-bar lett tilgjengelig, har du alltid et mellommåltid med skikkelig næring, samtidig som kalorimengden er begrenset.

Artikkelen fortsetter etter bildet.

3. Lompe med pålegg

Har du en lompe, har du mange muligheter for et smart mellommåltid når du jobber med å gå ned i vekt og må dempe sultfølelsen.

– Eksempelvis kan du bruke kjøttpålegg, grønnsaker, hjemmelaget syltetøy, middagsrester, kjøttdeig også videre. Det er også veldig godt med rømme og agurk til, tipser Ebeltoft.

4. Fylt paprika – mellommåltid eller forrett

– Dette er et enkelt og greit måltid, som du selv kan variere ut ifra ønsker og det du har i kjøleskapet, tipser Ebeltoft.

LES OGSÅ: Knip kalorier og gå ned i vekt med enkle grep

5. Grønne bananer

Banan er mye brukt som nødproviant og mellommåltid når sultfølelsen melder seg. Men personlig trener Håkon Knoff, tipser om å droppe de gule og modne til fordel for grønne bananer.

– Grønne bananer er proppfulle av B-vitaminer, proteiner og langsomme karbohydrater og vil være et bedre alternativ enn gule bananer, sier Knoff.

6. Egg – det perfekte lille mellommåltidet

Proteiner er viktig når du skal ned i vekt, og egg inneholder svært mye protein av beste slag.

– Eggets protein er det som ligner mest på kroppens eget protein, og dekker dermed kroppens proteinbehov best. Det er også naturlig rikt på vitamin D, E, B2, B12, folsyre og selen.

Egg er også en naturlig kilde til vitamin A og jern, forteller Knoff.

Kok deg et egg og ha med på jobb, tur eller trening. Praktisk og enkelt.

Artikkelen fortsetter etter bildet.

7. Nøtter mot sultfølelse

Lag deg en miks av cashewnøtter, linfrø, gresskarkjerner og solsikkekjerner, ha den i en liten boks med lokk og du har et næringsrikt mellommåltid som demper sultfølelsen når den melder seg.

– Alle disse inneholder svært mye som kroppen trenger, og kan brukes til mye. Hva med å lage eggemuffins med et innslag av disse ingrediensene? Vær imidlertid oppmerksom på at nøtter inneholder svært mange kalorier, så mengden av disse må begrenses, understreker Håkon Knoff.

Viktig med balansert næring

Uansett mellommåltider når sultfølelsen melder seg, mener Ebeltoft at det viktigste er at hovedmåltidene gjennom dagen er balanserte, inneholder næring til kroppen og at du har ro når du spiser slik at kroppen får jobbet og gjort sitt med maten. Da blir det lettere å lykkes med vektnedgang også.

– Spis en balansert frokost slik at du holder ut til lunsj. Spiser du en for tung lunsj, vil du muligens oppleve å bli trøtt og døsig, litt som etter en stor og kraftig julemiddag. Er middagen litt sen kan det være lurt å legge inn tid til et mellommåltid før middagen, sier Ebeltoft.

DU FÅR KJØPT ALLE NOKAS MÅLTIDSVARIANTER I VITA, LIFE SUNKOST OG H-NATURKOST (PRØVEPAKNINGEN OG 3-UKERS PAKKEN FÅS KUN FRA OSS).

Prøvepakken

3 måltider NOKA middagsretter og 3 måltider NOKA shake. Kun kr. 49,- (verdi kr. 180,-). Vi betaler fraktkostnadene.

3-ukers pakken

30 måltider shake, 23 middagsmåltider og 10 måltider bars fra NOKA. Kun kr. 995,- (verdi 1.735,- SPAR 740,-). Vi betaler fraktkostnadene. Til erstatning av tre av de daglige fire hovedmåltidene i tre uker. (Dermed sparer du penger også til de 63 måltidene du nå ikke må handle i dagligvare). Måltidene består av forskjellige retter i flere varianter og smaker.

""
1
BESTILL NOKA MÅLTIDSPRØVER ELLER
3-UKERS PAKKE TIL SPESIALPRIS!
START DIN VEKTREDUKSJON NÅ!
Fornavn
Etternavn
Adresse
Postnr.
Poststed
Telefon

Ved bestilling inngår du samtidig et abonnement og får 3-ukerspakken tilsendt hver tredje uke. Abonnementet kan sies opp når som helst. Du kan sette sammen dine egne smaker eller endre utsendelsestidspunkt fra pakke nr. 2. Skjema følger i hver forsendelse. 

LYKKE TIL OG VEL BEKOMME!

Previous
Next
""
1
BESTILL NOKA MÅLTIDSPRØVER ELLER
3-UKERS PAKKE TIL SPESIALPRIS!
START DIN VEKTREDUKSJON NÅ!
Fornavn
Etternavn
Adresse
Postnr.
Poststed
Telefon

Ved bestilling inngår du samtidig et abonnement og får 3-ukerspakken tilsendt hver tredje uke. Abonnementet kan sies opp når som helst. Du kan sette sammen dine egne smaker eller endre utsendelsestidspunkt fra pakke nr. 2. Skjema følger i hver forsendelse. 

LYKKE TIL OG VEL BEKOMME!

Previous
Next

Noka får du også kjøpt hos:

Share This