Effektiv slankekur som virker

Effektiv slankekur som virker

Føler du at du har gjort alt riktig, men allikevel ikke går ned i vekt? Her er 7 mulige årsaker til at du ikke får vektnedgang, samt løsninger for en effektiv slankekur som virker.

Å finne en effektiv slankekur som virker, er ikke alltid lett. Og er det ikke typisk at en slankekur får andre raskt ned i vekt, mens du som går på samme diett ikke opplever noen vektnedgang.

Hvorfor virker den samme slankekuren på andre, men ikke for deg?

Mye ligger i detaljene og småting du gjør uten å tenke over det. Her er 7 årsaker til at slankekuren ikke funker, og gode tips for at du skal få en effektiv slankekur som virker for deg også:

LES OGSÅ: Slik gikk Mette ned 40 kilo med enkel metode

1. Du drikker for mange kalorier

De fleste av oss er nok mer bevisste hva vi spiser av mat enn hva vi drikker når vi følger en diett for å gå ned i vekt. Her er noen eksempler på kalorier vi ikke tenker så mye på i hverdagen:

En cappuccino med lettmelk på vei til jobben smaker godt, men husk å plusse på ca. 100 kalorier i regnskapet. En enkel latte med helmelk gir det dobbelte!

Koselig å nippe til et lite glass rødvin mens du lager middag? Da må du kutte godt og vel 100 kalorier fra noe annet.

Juice til frokost, energidrikk til treningen – alt dette inneholder kalorier som virker akkurat like fetende som de du får ved å spise fast mat.

LØSNING: Hold deg til vann, eller annen ikke-kaloriholdig væske, som tørstedrikk og drikk kaffen svart og uten melk eller fløte. Bruk kunstig søtning i teen.

LES OGSÅ: Gå ned i vekt med disse enkle knepene

2. Du småspiser uten å tenke over det

Ubevisst småspising kan gjøre et ønsket kaloriunderskudd til et uheldig kalorioverskudd når du vil gå ned i vekt.

En pølsebit mens du lager middag, en osteskive når du lager matpakke, en stripe mørk sjokolade til kaffen (mørk sjokolade er jo sunt!). Alt dette til sammen kan gi deg mange ekstra kalorier.

LØSNING: Skriv gjerne en kaloridagbok. Det gjør deg bevisst på alt du putter i deg, også de unødvendige kaloriene. Dette kan gjøre at du går dobbelt så mye ned i vekt, ifølge forskere ved det amerikanske Kaiser Permanente Center for Health Research.

Sjekk kalori- og næringsinnhold på matvaretabellen!

Det finnes også mange gratis apper hvor du kan registrere det du spiser og drikker i løpet av dagen, samt all fysisk aktivitet. Prøv for eksempel MyFitnessPal.

LES OGSÅ: Slik gikk Ida ned i vekt uten strev

3. Du tror du blir slank av å spise sunt

Ja! Det er lurt å sjekke innholdet av kalorier pr. 100 gram matvare og holde deg på den magre siden. Men du kan heller ikke proppe deg uhemmet med hverken kylling, yoghurt annen sunn og mager mat.

Ikke bare innholdet, men også mengden mat du putter i deg vil avgjøre om du er på en effektiv slankekur som virker.

Husk at også helsekostvarer kan inneholde masse kalorier.

Nøtter inneholder sunne fettsyrer, men husk at nøtter også har flust av kalorier. Faktisk inneholder nøttene mellom 600 og 700 kalorier pr. 100 gram. Så spis nøtter med måte.

Og visste du at mørk sjokolade faktisk har flere kalorier enn melkesjokolade?

LØSNING: Sjekk alltid innhold og vei gjerne den sunne maten slik at du ikke spiser for mye og dermed får i deg for mange kalorier.

Visste du at mørk sjokolade faktisk har flere kalorier enn melkesjokolade?

4. Du spiser mer fordi du trener

Mange har et treningsprogram for å gå ned i vekt raskere.

Trening er superbra, men skal du ned i vekt, må du samtidig holde orden på inntaket av mat.

Det paradoksale er at mye trening kan gi økt sultfølelse, noe som lett fører til at du spiser litt ekstra. Men er du obs på dette, er det lettere å gjøre noe med.

LØSNING: Hold regnskap på in- og output når du skal ned i vekt. Bruk for eksempel appen MyFitnessPal eller en annen app hvor du kan føre opp både trening – output, og mat og drikke – input. Med dette er det enklere å oppnå et kaloriunderskudd og dermed vektnedgang.

5. Du skeier ut for mye når det er «lov»

Lar du slankingen ta pause og har unntakstilstand i helgene? Da teller liksom ikke kalorimengden?

Jo! Det gjør den! Selv om du er kjempeflink med maten i ukedagene, kan det gjennomsnittlige energiinntaket bli for høyt dersom du skeier for mye ut i helgen.

LØSNING: Hold deg til litt ekstra kos én kveld i uken og registrer, som for resten av uken, hva du spiser og drikker. Da kan du enklere få en effektiv slankekur som virker

Artikkelen fortsetter etter bildet.

6. Du mister motivasjonen fordi vektnedgangen går langsommere

Vekttapet går raskest den første tiden, selv med en effektiv slankekur som virker.

Mye av grunnen til at du går ned i vekt fort i starten av slankekuren, skyldes overflødig vann som forsvinner ut av kroppen. Etter hvert går vekttapet vanligvis noe saktere, og det er lettere å falle for fristelser eller gi opp.

LØSNINGER: Det mest effektive for å gå raskt ned i vekt, vil være å erstatte to–fire daglige hovedmåltider med NOKA-måltider (middagsretter, shakes eller barer). Samtidig må den vanlige maten du spiser inneholde et begrenset antall kalorier.

Du kan også kompensere en tregere vektnedgang ved å øke forbrenningen. Ifølge Norsk Helseinformatikk er det spesielt effektivt å trene styrke. En kombinasjon av kondisjonstrening (gjerne lange gåturer i raskt tempo) med styrke som øker muskelmassen, og dermed forbrenningen, er supert! Men husk at du fremdeles må ha kontroll på kaloriinntaket, selv om du trener!

Du vil, i tillegg til vektnedgangen, oppnå god ekstra helsegevinst gjennom hverdagsaktivitetene ved siden av treningen: Helsemyndighetene anbefale minst 30 minutter fysisk aktivitet daglig. Aktiviteten kan være i et tempo hvor du blir varm og pulsen øker, for eksempel ved å gå i raskt tempo til og fra jobb, eller en kveldstur etter middag.

LES OGSÅ: Slik holder du sulten i sjakk

7. Du glemmer at kiloene sitter mellom ørene

Hva er din vanlige adferd, som gjør at du legger på deg? Hva skal til for å endre på uvanene som gjør at du ikke går ned i vekt?

Kartlegg deg selv! Finner du ut hva som gjør at du mislykkes i vektnedgangen gang på gang, kan du lettere unngå å falle for fristelser – og å holde idealvekten når du har nådd den.

Du kjenner deg best, det gjelder bare å ta tak i det slik at du får en effektiv slankekur som virker.

Kilder: forskning.no, aktivtraening.dk, Journal of Consumers Research, The University of Chicago Press, greteroede.no, nyttigt.eu/banting

 

Prøvepakken

3 måltider NOKA middagsretter og 3 måltider NOKA shake. Kun kr. 49,- (verdi kr. 180,-). Vi betaler fraktkostnadene.

3-ukers pakken

30 måltider shake, 23 middagsmåltider og 10 måltider bars fra NOKA. Kun kr. 995,- (verdi 1.735,- SPAR 740,-). Vi betaler fraktkostnadene. Til erstatning av tre av de daglige fire hovedmåltidene i tre uker. (Dermed sparer du penger også til de 63 måltidene du nå ikke må handle i dagligvare). Måltidene består av forskjellige retter i flere varianter og smaker.

""
1
BESTILL NOKA MÅLTIDSPRØVER ELLER
3-UKERS PAKKE TIL SPESIALPRIS!
START DIN VEKTREDUKSJON NÅ!
Fornavn
Etternavn
Adresse
Postnr.
Poststed
Telefon

Ved bestilling inngår du samtidig et abonnement og får 3-ukerspakken tilsendt hver tredje uke. Abonnementet kan sies opp når som helst. Du kan sette sammen dine egne smaker eller endre utsendelsestidspunkt fra pakke nr. 2. Skjema følger i hver forsendelse. 

LYKKE TIL OG VEL BEKOMME!

Previous
Next
""
1
BESTILL NOKA MÅLTIDSPRØVER ELLER
3-UKERS PAKKE TIL SPESIALPRIS!
START DIN VEKTREDUKSJON NÅ!
Fornavn
Etternavn
Adresse
Postnr.
Poststed
Telefon

Ved bestilling inngår du samtidig et abonnement og får 3-ukerspakken tilsendt hver tredje uke. Abonnementet kan sies opp når som helst. Du kan sette sammen dine egne smaker eller endre utsendelsestidspunkt fra pakke nr. 2. Skjema følger i hver forsendelse. 

LYKKE TIL OG VEL BEKOMME!

Previous
Next
Share This