For at metabolismen (stoffskiftet), som er fellesnevner for de to prosessene anabolisme og katabolisme, skal fungere normalt, må energiinntaket stå i forhold til det cellene trenger for å gjøre jobben sin. Dette er den viktige grunnen til at man bør vite litt om kosthold når man skal gå på diett, ingen er tjent med å få metabolske forstyrrelser, da betaler man med helsen for å tape vekt!

La oss først se litt på de tre energigivende næringsstoffene; proteiner, karbohydrater og fett (makroernæringen), som vi må ha for at cellene skal kunne produsere energi til den byggende prosessen, anabolismen. Energien brukes til vedlikehold av alle kroppens celler og vev, og denne nedbrytende prosessen, katabolismen, pågår så lenge vi lever, uansett om tilførselen av næring stopper opp pga matmangel. Der ligger også grunnen til at vi går ned i vekt når vi reduserer inntaket av energi. Når inntaket av næring reduseres, må cellene bruke av lageret for å opprettholde de katabolske prosessene.

En viktig oppgave for proteinene (aminosyrene) er å være byggemateriale for celler og vev, og som katalysatorer via enzymene i alle kroppens stoffskiftereaksjoner. Fett og fettsyrer er nødvendige for normal cellefunksjon, som «byggesteiner» i cellemembranene, som isolasjon mot varmetap (underhudsfett) og for å utnytte de fettløselige vitaminene, så det er lite lurt av oss å være «fettfobikere».

Det er heller ikke særlig lurt å være engstelig for karbohydratene, som absolutt har stor betydning for vår helse. Når vi spiser karbohydrater, absorberes disse som enkle sukkermolekyler (glukose), og overskuddet lagres i lever og muskler som glykogen. Dette lageret er relativt lite, og uten jevn tilførsel av karbohydrater, blir det fort tømt.

De fleste cellene våre kan forbrenne både glukose og fett, men ikke nervecellene, de kan kun forbrenne glukose. Hjernen og nervecellene er relativt ømfintlige for svingninger i tilførselen, så kroppen passer på at det blir en jevn tilførsel av glukose, først og fremst ved å sørge for at glukosenivået i blodet (blodsukkeret) er stabilt, noe som skjer ved hjelp av hormonet insulin. Når blodsukkeret øker etter et måltid, skilles det ut insulin som gjør at sukkeret kan bli tatt opp i cellene, og dermed blir blodsukkernivået atter normalt.

Ca. 4 timer etter et måltid vil glukosetilførselen fra tarmen stoppe opp, og blodsukkeret vil synke til under det normale. Da er det viktig, både for å holde blodsukkeret stabilt og for at vi skal forbli opplagte, at det kommer karbohydrater fra et nytt måltid. Ved å tilføre karbohydrater, vil vi gi lett tilgjengelig drivstoff til hjernecellene, og dermed unngå å bli trett og uopplagt.

Når vi bruker diett vil vi få alle energigivende næringsstoff i for liten mengde i forhold til behovet, det er hele prinsippet bak vektreduksjon, tilføre færre kalorier enn vi har behov for. Om det da brukes en diett som inneholder alt for lite karbohydrater, må cellene omarbeide proteiner og fett til blodsukker. Når vi så i utgangspunktet får for lite av protein og fett, og en god del av dette skal omarbeides til blodsukker, ja – hva så med musklene som er avhengige av proteiner! Det blir jo da enda mindre næring til dem, og husk – hjertet er en muskel!

I det hele tatt er sammensetningen av både makro- og mikroernæringen svært viktig for at vi skal holde oss friske og ha både psykisk og fysisk overskudd. Det er hele tiden snakk om et balansert næringsinntak for at vi skal fungere optimalt, både fysisk og psykisk. Når energiinntaket, uansett om det er i form av protein, karbohydrater eller fett, blir høyere enn det som går med til vedlikehold, vil overskuddet lagres i fettcellene i form av fett.

En LCD som NOKA-dietten er helt riktig sammensatt av alle essensielle vitaminer, mineraler og sporstoff, kostfiber, protein karbohydrater og fett. Det er din livsstilsdiett, ideélle både til vektreduksjon og vektkontroll. Velg selv intensitet! Erstatt fra ett til alle dagens fire måltidene med en herlig, fyldig milkshake, Crisp Bars og Nudel varmretter. Du vil raskt merke at kiloene forsvinner og det er lett å forbli på den vekten du ønsker, samtidig som du får overskudd. Du kan fremdeles spise kalorilett annen mat i stedet for NOKA, f.eks. til middag. Dette gjør at du trenes til å få et bevisst forhold til fornuftig/sunt kosthold, og at diettperioden oppleves som ganske normal.

 

Copyright © NOKA AS

Share This