Spis riktig etter trening

Uten riktig mat og drikke, duger helten ikke! Her er tipsene som gir deg bedre treningsresultater og framgang.

1. Væske

Blir du dehydrert, vil du også få redusert blodvolum. Én av følgene er redusert blodstrøm til musklene og dermed hoper melkesyren seg opp. Kroppstemperaturen og pulsen øker. Resultatet er at prestasjonsnivået synker. Sørg for å drikke godt med vann før treningen. Trener du hardt, bør du få i deg 5-7 dl under treningen. Etter en treningsøkt er selvsagt væskeinntaket svært viktig for å gjenoppta væskebalansen. Selv om vann er den aller beste tørstedrikken så bør man få i seg væske som også inneholder natrium, hvis du har trent hardt og lenge. Dette kan være en av de mange sportsdrikkene som finnes på markedet.

Les også: Slik holder du sulten i sjakk

2. Karbohydrater

I lang tid har karbohydratene hatt et ufortjent stygt rykte og mange skyr dem som pesten. Sannheten er at vi trenger karbohydrater både før og etter trening. Faktisk anses de som det viktigste næringsstoffet for restitusjon og er helt nødvendig for å fylle opp glykogenlagrene. I følge Olympiatoppen er dette også nødvendig å tenke på før du setter i gang med treningen din, og særlig om du trener tidlig på morgenen. Gjennom hele natten har kroppen din fastet og blodsukkeret har falt betydelig. Før du går i gang med treningen er det derfor veldig viktig at du gir kroppen noe å jobbe på.

3. Protein

Uansett om du løper, går på ski eller trener styrke så skjer det samme i kroppen; kroppsproteiner brytes ned og vi må derfor tilføre protein for å oppnå en optimal restitusjon. Inntaket vil også være med på å reparere og bygge opp skadet muskelvev etter treningen. De aller beste proteinkildene våre er animalske, og melk og kjøtt står øverst på lista. Du bør være ekstra påpasselig med proteininntak både når du skal øke muskelmassen din, og dersom du skal redusere vekten. Hver dag trenger kroppen ett gram protein pr. kilo kroppsvekt. Veier du 60 kilo, vil 200 g kyllingfilet, én porsjon ris og en lettyoghurt dekke behovet. Vanlig kost gjennom en dag, rekker vanligvis for de fleste, i hvert fall unge voksne som ikke trener svært tung styrke eller er eliteutøvere. Trener du for å bli sterkere, eller for å motvirke muskeltap som øker med alderen, bør du få i deg mer protein. Drikker du et par glass ekstra med skummet melk, er mye av behovet dekket.

Du bør være ekstra påpasselig med proteininntak både når du skal øke muskelmassen din, og dersom du skal redusere vekten.

4. Du spiser mer fordi du trener

Trening er superbra, men skal du ned i vekt, må du samtidig holde orden på inntaket av mat. Problemet er at mye trening kan gi økt sultfølelse, noe som lett fører til at du spiser litt ekstra. Hold regnskap på in- og output når du skal ned i vekt. Det finnes mange gratis treningsapper som for eksempel MyFitnessPal.

Matforslag etter trening»

Så da kommer det store spørsmålet; hva skal man egentlig spise? Ut fra Olympiatoppens anbefalinger er et velbalansert måltid med gode karbohydrater fra grønnsaker og grove kornprodukter i kombinasjon med rent kjøtt det aller beste. For oss vanlige dødelige er det ikke alltid sånn at vi har et velbalansert måltid klart sånn rett etter siste utpust i treningsøkten. Da er det spesielt fint å kunne ty til en næringsrik shake eller bar fra NOKA. Da får du i deg både de viktige proteinene og karbohydratene i passe mengder. I tillegg inneholder produktene alle de essensielle vitaminene og mineralene (23 stk.) som vi har behov for, noe man ikke får gjennom et tradisjonelt måltid eller sportsernæring. Skal du ned i vekt, og få gode resultater etter trening, bør du få i deg mat som har godt med proteiner, senest 30 minutter etter treningsøkten og gjerne et måltid før det har gått to timer.

Kilder: olympiatoppen.no, sunnogflott.no, Journal of International Society of Sports Nutrition, The American College of Sports Medicine

DU FÅR KJØPT ALLE NOKAS MÅLTIDSVARIANTER I VITA, LIFE SUNKOST OG H-NATURKOST (PRØVEPAKNINGEN OG 3-UKERS PAKKEN FÅS KUN FRA OSS).

Prøvepakken

3 måltider NOKA middagsretter og 3 måltider NOKA shake. Kun kr. 49,- (verdi kr. 180,-). Vi betaler fraktkostnadene.

3-ukers pakken

30 måltider shake, 23 middagsmåltider og 10 måltider bars fra NOKA. Kun kr. 995,- (verdi 1.735,- SPAR 740,-). Vi betaler fraktkostnadene. Til erstatning av tre av de daglige fire hovedmåltidene i tre uker. (Dermed sparer du penger også til de 63 måltidene du nå ikke må handle i dagligvare). Måltidene består av forskjellige retter i flere varianter og smaker.
""
1
BESTILL NOKA MÅLTIDSPRØVER ELLER
3-UKERS PAKKE TIL SPESIALPRIS!
START DIN VEKTREDUKSJON NÅ!
Fornavn
Etternavn
Adresse
Postnr.
Poststed
Telefon

Ved bestilling inngår du samtidig et abonnement og får 3-ukerspakken tilsendt hver tredje uke. Abonnementet kan sies opp når som helst. Du kan sette sammen dine egne smaker eller endre utsendelsestidspunkt fra pakke nr. 2. Skjema følger i hver forsendelse. 

LYKKE TIL OG VEL BEKOMME!

Previous
Next
""
1
BESTILL NOKA MÅLTIDSPRØVER ELLER
3-UKERS PAKKE TIL SPESIALPRIS!
START DIN VEKTREDUKSJON NÅ!
Fornavn
Etternavn
Adresse
Postnr.
Poststed
Telefon

Ved bestilling inngår du samtidig et abonnement og får 3-ukerspakken tilsendt hver tredje uke. Abonnementet kan sies opp når som helst. Du kan sette sammen dine egne smaker eller endre utsendelsestidspunkt fra pakke nr. 2. Skjema følger i hver forsendelse. 

LYKKE TIL OG VEL BEKOMME!

Previous
Next

Noka får du også kjøpt hos:

Share This