Slik holder du sulten i sjakk

Er du i farta? Her er gode tips og nødhjelp når sulten melder seg.

Har du noen gang opplevd å bli skikkelig sulten litt for tidlig i forhold til middagstider, men hakket for sent til å spise deg stappmett?
– Når vi opplever å bli sulten rundt denne tiden av døgnet er det veldig lett å stikke innom nærmeste kiosk for å kjøpe noe, forteller trening- og kostholdsveileder Marit Ebeltoft. Hun er selvstendig veileder og driver bloggen Statera.blogg.no, og har et brennende ønske om å gi mennesker den gode balansen i hverdagen.
Det å skulle kaste i seg tilfeldig «kiosk-mat» mener hun er uheldig av særlig to grunner;
– Maten du kommer ut med er neppe særlig sunn og gir ikke kroppen noe å gå på, i tillegg til at du allerede er på vei til eller fra noe så du kaster i deg et eller annet kjapt. Dette resulterer i at maten ikke blir skikkelig tygd, blir vanskelig å fordøye og dermed vanskelig for kroppen å ta opp næring fra, forklarer hun.

Viktig med balansert næring

Ebeltoft mener at det viktigste er at måltidet er balansert, inneholder næring til kroppen og at du har ro når du spiser slik at kroppen får jobbet og gjort sitt med maten.
– Spis en balansert frokost slik at du holder ut til lunsj. Spiser du en for tung lunsj vil du muligens oppleve å bli trøtt og døsig, litt som etter en stor og kraftig julemiddag. Er middagen litt sen kan det være lurt å legge inn tid til et mellommåltid før middagen, sier Ebeltoft.

– Spis en balansert frokost slik at du holder ut til lunsj. Spiser du en for tung lunsj vil du muligens oppleve å bli trøtt og døsig, litt som etter en stor og kraftig julemiddag.

Mellommåltider med mening

Selv om det viktigste er å fokusere på et godt kosthold dagen gjennom, er det ofte timene før middag som er kritisk i forhold til det å få i seg noe fornuftig, som samtidig ikke «ødelegger» for middagen som står på bordet innen få timer.
Trening- og kostholdsveileder Marit Ebeltoft og Personlig trener Håkon Knoff har satt sammen gode alternativer til deg som ønsker nyttig magefyll før middag – uten å bli for mett.

Les også: Derfor virker ikke slankekuren

7 gode nødløsninger mot «ulvetime»-sulten

1. Skyr i kombinasjon med nøtter og en grønnsak. – Skyr er fettfri, så nøtter eller annen god fettkilde sammen med skyren vil gi et mer balansert måltid, sier Ebeltoft.
2. NOKA-bar. Disse, som alle andre NOKA-produkter, er fullverdige og komplette måltider for vektreduksjon. – Her får du alle de 23 essensielle vitaminene og mineralene i riktig mengde og med riktig fordeling. I tillegg har den høyt proteinnivå og riktig mengde mellom de ulike karbohydrattypene, noe som fører til at blodsukkeret holdes stabilt lenge på et gunstig nivå, forteller Knoff.
Ha alltid med deg et par NOKA-barer, i bilen, i veska, på jobben eller på tur. Da får du skikkelig næring, samtidig som kalorimengden er begrenset.
3. Lompe med pålegg. – Eksempelvis kan du bruke kjøttpålegg, grønnsaker, hjemmelaget syltetøy, middagsrester, kjøttdeig også videre. Det er også veldig godt med rømme og agurk til, tipser Ebeltoft.
4. Fylt paprika. – Dette er et enkelt og greit måltid, som du selv kan variere ut ifra ønsker og det du har i kjøleskapet, forteller Ebeltoft.
5. Grønne bananer. – Disse er proppfulle av b-vitaminer, protein og langsomme karbohydrater, og vil være et bedre alternativ enn gule, sier Knoff.
6. Egg. – Egg er naturlig rikt på protein, og ikke et hvilket som helst protein heller. Eggets protein er det som ligner mest på kroppens eget protein, og dekker dermed kroppens proteinbehov best. Det er også naturlig rikt på vitamin D, E, B2, B12, folsyre og selen. Egg er også en naturlig kilde til vitamin A og jern, forteller Knoff. Dersom egg i seg selv blir for «kjedelig» finnes det utallige varianter; eggmuffins, eggerøre, speilegg.. Bare fantasien setter grenser.
7. Nøtter. Cashewnøtter, linfrø, gresskarkjerner og solsikkekjerner i skjønn forening. Alle disse inneholder svært mye som kroppen trenger, og kan brukes til mye. Hva med å lage eggemuffins med et innslag av disse ingrediensene? Vær imidlertid oppmerksom på at nøtter inneholder svært mange kalorier, så mengden av disse må begrenses.

Les også: Ned i vekt med enkle grep

DU FÅR KJØPT ALLE NOKAS MÅLTIDSVARIANTER I VITA, LIFE SUNKOST OG H-NATURKOST (PRØVEPAKNINGEN OG 3-UKERS PAKKEN FÅS KUN FRA OSS).

Prøvepakken

3 måltider NOKA middagsretter og 3 måltider NOKA shake. Kun kr. 49,- (verdi kr. 180,-). Vi betaler fraktkostnadene.

3-ukers pakken

30 måltider shake, 23 middagsmåltider og 10 måltider bars fra NOKA. Kun kr. 995,- (verdi 1.735,- SPAR 740,-). Vi betaler fraktkostnadene. Til erstatning av tre av de daglige fire hovedmåltidene i tre uker. (Dermed sparer du penger også til de 63 måltidene du nå ikke må handle i dagligvare). Måltidene består av forskjellige retter i flere varianter og smaker.

""
1
BESTILL NOKA MÅLTIDSPRØVER ELLER
3-UKERS PAKKE TIL SPESIALPRIS!
START DIN VEKTREDUKSJON NÅ!
Fornavn
Etternavn
Adresse
Postnr.
Poststed
Telefon

Ved bestilling inngår du samtidig et abonnement og får 3-ukerspakken tilsendt hver tredje uke. Abonnementet kan sies opp når som helst. Du kan sette sammen dine egne smaker eller endre utsendelsestidspunkt fra pakke nr. 2. Skjema følger i hver forsendelse. 

LYKKE TIL OG VEL BEKOMME!

Previous
Next
""
1
BESTILL NOKA MÅLTIDSPRØVER ELLER
3-UKERS PAKKE TIL SPESIALPRIS!
START DIN VEKTREDUKSJON NÅ!
Fornavn
Etternavn
Adresse
Postnr.
Poststed
Telefon

Ved bestilling inngår du samtidig et abonnement og får 3-ukerspakken tilsendt hver tredje uke. Abonnementet kan sies opp når som helst. Du kan sette sammen dine egne smaker eller endre utsendelsestidspunkt fra pakke nr. 2. Skjema følger i hver forsendelse. 

LYKKE TIL OG VEL BEKOMME!

Previous
Next

Noka får du også kjøpt hos:

Share This