Slik beholder du drømmevekten

Å gå ned i vekt, klarer de fleste, men å holde seg der klarer de færreste av oss. Her er eksperttipsene.

Opplevd det før?

Du sliter deg gjennom en hard slankekur og får endelig belønningen: Drømmevekten! Men derfra går det bare én vei: Oppover igjen – nesten fortere enn du klarer å si sjokoladerullekake. Etter altfor kort tid er du tilbake der du startet, kanskje med enda flere ekstra kilo på sidebeinet.
Ned i vekt – og så rett opp igjen, i det minste noe av vekten. Slik er det faktisk for de fleste som slanker seg. Men hva kommer det av, og hvordan kan du forhindre det?
I en stor undersøkelse med over 10.000 deltagere, ble tre tiltak trukket frem:

1. Livslang kostholdsendring

Innse at du aldri kan gå tilbake til den samme maten og livsstilen som gjorde deg overvektig i utgangspunktet. Fortsett med et rimelig sunt og magert kosthold som du kan leve bra med.
Finn fram til erstatninger for det du er svak for og som du legger på deg av (sjokolade, chips eller annet). En gang i blant kan du spise litt av de fetende godsakene, men bare i små mengder. Den mest utsatte og kritiske perioden for vektøkning er tiden rett etter at man har gått ned i vekt.
Erstatt gjerne ett eller to av hovedmåltidene med NOKA (middagsrett, milkshake eller bar) i en periode som bør være minst like lang som tiden du brukte å gå ned i vekt. Jo lengre tid du holder deg stabil på din nye vekt, desto større er sannsynligheten for at resultatet skal bli varig. Du kan også fortsette med ett NOKA-måltid etter at du føler deg trygg på at du greier å holde vekten stabil. Da får du et supert inntak av alle nødvendige næringsstoffer du behøver. Skulle du få tendenser til vektøkning igjen, kan du øke antall måltider du erstatter med NOKA, inntil du har full kontroll på vekten igjen.

Les også: Ned i vekt med enkle grep

2. Et aktivt liv

Fortsett å trene hvis du har gjort det, og tren gjerne mer! Har du ikke trent under slankekuren, så er tiden inne for å begynne nå.
Det blir faktisk enda viktigere å trene når du har nådd idealvekten, enn mens du slanker deg. Økt muskelmasse gir økt energiforbruk, og det blir lettere å holde vekten.
– Når du prøver å gå ned i vekt, er kostholdet den viktigste faktoren, men når du prøver å opprettholde vekttap, blir trening den viktigste faktoren for å holde forbrenningen oppe, sier forskeren Jacinda Nicklas ved University of Colorado Denver School of Medicine.
Vær oppmerksom på at om du tar av 10% av vekten din, så blir energiforbruket 20% lavere enn før. Dette er det viktig å være klar over for å unngå vektøkning etter vekttap.

3. Hold kontrollen

Det tredje effektive tiltaket er å veie deg jevnlig, helst hver uke. Da oppdager du raskt hvis tallene stiger, og du behøver bare å gjøre små korrigeringer for å holde deg på din nåværende vekt, for eksempel spise 20 prosent mindre til hvert måltid i noen dager, eller ta en ekstra tur.

Les også: Slik holder du sulten i sjakk

– Kroppen din oppfatter slanking som en farlig sultsituasjon. Den kompenserer med å gi deg større sultfølelse og, ikke minst, redusert forbrenning.

4. Kroppen tror den sulter

Som du ser av de tre tiltakene, kan du altså ikke tenke at bare du har klart å komme ned i idealvekten, skal det endelig bli slutt på sult og savn. Da kan du endelig kose deg igjen…
Nei, det er faktisk da jobben begynner. Urettferdig, men sant. Kanskje det blir litt lettere hvis du får vite hvorfor det er slik.
– Kroppen din oppfatter slanking som en farlig sultsituasjon. Den kompenserer med å gi deg større sultfølelse og, ikke minst, redusert forbrenning, forklarer professor Jøran Hjelmesæth fra Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold og Universitetet i Oslo, til forskning.no.
Redusert forbrenning gjelder mens slankekuren pågår og når den nye vekten er nådd. Kroppen vil fortsatt være på sparebluss og du forbrenner mindre enn en person med samme vekt, men som ikke har slanket seg.
– Skal du holde kiloene fra livet, ser det ut som om du må leve på slankediett permanent, sier professoren.
Føler du deg litt matt nå og at du ikke orker å jobbe deg ned i varig vekt? Da kan det jo hjelpe å tenke at du bytter ut den kortvarige nytelsen ved å stappe i deg sjokolade og chips, med den livslange gleden ved å kjenne at buksa sitter løst i livet!

Kilder: helsebiblioteket.no, forskning.no, livescience.com, webmd.com, National Weight control Registry

DU FÅR KJØPT ALLE NOKAS MÅLTIDSVARIANTER I VITA, LIFE SUNKOST OG H-NATURKOST (PRØVEPAKNINGEN OG 3-UKERS PAKKEN FÅS KUN FRA OSS).

Prøvepakken

3 måltider NOKA middagsretter og 3 måltider NOKA shake. Kun kr. 49,- (verdi kr. 180,-). Vi betaler fraktkostnadene.

3-ukers pakken

30 måltider shake, 23 middagsmåltider og 10 måltider bars fra NOKA. Kun kr. 995,- (verdi 1.735,- SPAR 740,-). Vi betaler fraktkostnadene. Til erstatning av tre av de daglige fire hovedmåltidene i tre uker. (Dermed sparer du penger også til de 63 måltidene du nå ikke må handle i dagligvare). Måltidene består av forskjellige retter i flere varianter og smaker.

""
1
BESTILL NOKA MÅLTIDSPRØVER ELLER
3-UKERS PAKKE TIL SPESIALPRIS!
START DIN VEKTREDUKSJON NÅ!
Fornavn
Etternavn
Adresse
Postnr.
Poststed
Telefon

Ved bestilling inngår du samtidig et abonnement og får 3-ukerspakken tilsendt hver tredje uke. Abonnementet kan sies opp når som helst. Du kan sette sammen dine egne smaker eller endre utsendelsestidspunkt fra pakke nr. 2. Skjema følger i hver forsendelse. 

LYKKE TIL OG VEL BEKOMME!

Previous
Next
""
1
BESTILL NOKA MÅLTIDSPRØVER ELLER
3-UKERS PAKKE TIL SPESIALPRIS!
START DIN VEKTREDUKSJON NÅ!
Fornavn
Etternavn
Adresse
Postnr.
Poststed
Telefon

Ved bestilling inngår du samtidig et abonnement og får 3-ukerspakken tilsendt hver tredje uke. Abonnementet kan sies opp når som helst. Du kan sette sammen dine egne smaker eller endre utsendelsestidspunkt fra pakke nr. 2. Skjema følger i hver forsendelse. 

LYKKE TIL OG VEL BEKOMME!

Previous
Next
Share This