Ned i vekt med enkle knep

Ved å bytte ut noen varer i hverdagsmenyen, kan du gå ned i vekt med enkle knep. Så lett sparer du deg for 500 kalorier hver dag.

Knip kalorier og gå ned i vekt med enkle krep. Her er 14 smarte tips som gir vektnedgang kun ved å bytte ut noen matvarer i det daglige kostholdet.

For å gå ned i vekt må du forbrenne flere kalorier enn du spiser. Med et daglig kaloriunderskudd på 500 kalorier kan du gå ned ca. 0,4 kilo på én uke.

Tenk etter og gå gjennom din egen hverdagsmeny. Gjør ett eller flere smarte matvarebytter og du vil merke forskjell på vekten. Her er 14 gode tips til hvordan du kan gå ned i vekt med enkle knep:

1. Velg svart kaffe eller te

Mange kaffedrikker er skikkelige kaloribomber, med H-melk, sjokolade, sirup og krem. En stor mocca, frappuccino eller chai latte kan inneholde nærmere 500 kalorier, mens en vanlig svart kaffe eller sukkerfri te nærmest er kalorifri.

Bytter du ut kaloririke kaffedrikker med vanlig kaffe og holder teen sukkerfri, kan du raskt oppleve å gå ned i vekt med enkle knep.

LES OGSÅ: Smarte mellommåltid mot sultfølelse

2. Bytt ut juice med vann eller Farris

For å gå ned i vekt med enkle knep, må du være obs på hva du drikker. Det er nemlig lett å glemme at drikker også kan inneholde flust med kalorier. Ett glass (ca. 2 dl) med appelsin-, eple- eller ananasjuice inneholder rundt 90 kalorier, mens vann og Farris, med eller uten smak, er kalorifritt.

Bytter du ut juicen med for eksempel vann til frokost hver ukedag, er du allerede her oppe i nær 500 kalorier mindre per uke.

PS! Bruk alltid vann som tørstedrikk.

Artikkelen fortsetter etter bildet.

3. Velg kokt skinke fremfor salami

Du bør være ekstra påpasselig med proteininntak både når du skal øke muskelmassen din, og dersom du skal redusere vekten. Kjøtt og kjøttpålegg inneholder mye proteiner, men vær smart og velg riktig kjøttpålegg når du skal ned i vekt.

Salami inneholder mye fett i forhold til kokt skinke.

Én enkelt skive salami inneholder 34 kcal, mens tilsvarende mengde kokt skinke inneholder 13 kcal. Skal du ned i vekt, er valget klart på den magrere kokte skinken.

LES OGSÅ: Slik raste Mette ned i vekt med enkel metode

4. Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig

I en matplan for å gå ned i vekt, bør du også se på hva du velger som ingrediens i middagsretter. Og når du skal ned i vekt med enkle knep, er noen matvarer enklere å bytte ut enn andre.

Kjøttdeig har en fast plass ved norske middagsbord, til fredagstacoen, lørdagspizzaen, gryteretter og pasta bolognese. Et enkelt knep for å knipe bort kalorier, er å erstatte 150 gram kjøttdeig med 150 gram karbonadedeig. Dette lille byttet gjør at du sparer hele 110 kalorier og hjelper deg selvfølgelig med å gå fortere ned i vekt.

5. Ut med rødt kjøtt, inn med kylling

I din diett for å gå ned i vekt, kan du trygt gå for kyllingkjøtt. Kyllingfilet uten skinn er ett av de magreste alternativene du kan velge til middag.

100 gram kyllingfilet inneholder kun 104 kalorier (kcal). Til sammenlikning inneholder en entrecôte av storfe dobbelt så mange kalorier – ca. 200 kcal pr. 100 gram.

LES OGSÅ: Derfor virker ikke slankekuren din

6. Ned i vekt ved å droppe fete sauser

Skal du ned i vekt med enkle knep, bør du se på forbruket av saus til middag. Fete sauser er nemlig rene kaloribomber.

Bruker du fete sauser til alle middagsretter, kan et lite bytte spare deg for over 250 kalorier pr. middag. Slå den!

I én deciliter (dl) hjemmelaget fet saus som bernaise, fløtesaus eller rømmesaus, kan det være over 300 kalorier.

Sett heller smak på kjøttet med krydder og urter, eller velg en mager sjysaus som kun inneholder 20 kalorier pr. deciliter.

7. Erstatt ett av hovedmåltidene med Noka middagsrett, milkshake eller bar

Tre grove brødskiver med pålegg som ost, skinke og egg kan utgjøre så mye som 450 kalorier, mens ett Noka-måltid inneholder ca. 220 kalorier.

Ett Noka-måltid har alle næringsstoffene du trenger, og sparer deg for 230 kalorier.

Sjekk utvalget av Noka-produkter her.

Artikkelen fortsetter etter bildet.

8. Mindre pasta og ris

Pasta og ris er enkelt tilbehør. Vær bare klar over at 100 gram tørr fullkornspasta, eller ris, inneholder hele 360 kalorier.

Reduser mengden, eller enda bedre: dropp pasta og ris til fordel for salat og grønnsaker, gjerne i kombinasjon med linser eller bønner.

100 gram hvite bønner (hermetiske) inneholder 98 kcal, mens 100 gram kokt pasta inneholder 150 kcal.

Les også: Flott hud og hår når du går ned i vekt

9. Mer grønnsaker i matplanen for å gå ned i vekt

Fråts i grønnsaker og salater, men kutt i forbruket av poteter.

Grønne grønnsaker som kål og brokkoli, inneholder viktige næringsstoffer og fiber som gjør at du holder deg mett lengre.

Bruker du grønnsaker som tilbehør i stedet for poteter, kniper du mange kalorier. Bare dette hjelper når du skal ned i vekt med enkle knep.

Tre kokte poteter inneholder for eksempel rundt 200 kalorier, mens en stor porsjon grønnsaker knapt inneholder 50 kcal.

Lager du deg en salat til lunsj, eller som tilbehør til middagen, så kan du lage for eksempel en gresk salat med fetaost og oliven og slippe unna med 69 kcal pr. 100 gram.

LES OGSÅ: Slik gikk Ida ned i vekt uten strev

10. Spis smart mellom måltidene

Noen ganger trenger man noe ekstra påfyll mellom de vanlige måltidene. Men da er det om å gjøre å velge smart for å få en effektiv slankekur og knipe kalorier på en smart måte.

Mange liker å ha en pose nøtter i vesken sånn i tilfelle man trenger litt ekstra. Nøtter inneholder mye sunt fett som er godt for kroppen, men også mye salt og kalorier.

I en pose (60 gram) nøtter og tørket frukt er det 320 kalorier, mens en Skyr inneholder under 100 kalorier (avhengig av hvilket produkt du velger).

11. Velg den letteste melken

Melk inneholder mange nyttige næringsstoffer, men noen melkevarianter inneholder også mange kalorier.

Drikker du ett glass melk (2,5 dl) H-melk, heller du innpå 158 kcal. Tilsvarende mengde lettmelk gir påfyll med 105 kcal. Går du for skummet melk, vil ett glass gi deg 83 kalorier.

Drikker du et glass melk (2,5 dl) til frokost, vil du spare så mye som 75 kalorier på å bytte ut H-melk med skummet melk.

12. Mager dipp

Oppskårne grønnsaker som gulrøtter, agurk og paprika er en sunn snacks, men pass på fettinnholdet i dippen! Også her kan du enkelt gå ned i vekt med enkle knep som tilsammen gjør slankekuren mer effektiv:

I stedet for 3 dl rømme til dipp, bruker du 3 dl Mager Kesam (1%) eller yoghurt naturell. Vips! Så har du spart 350 kalorier.

Artikkelen fortsetter under bildet.

13. Kutt ut sjokolade og brus

Skal du ned i vekt med enkle knep, må du nesten se på hva du får i deg av søtsaker og snacks, også det du drikker.

De fleste vet at sjokolade og brus er usunt, men ikke alle tenker over hvor utrolig lite som skal til av disse varene for å velte ditt kaloribudsjett og dermed også dine planer for å gå ned i vekt fort. Se bare her:

I 5 dl sukkerholdig brus er det ca. 200 kalorier. I en sjokolade som Japp eller Snickers er det 250–350 kalorier.

Vær også obs på at det som omtales som sunt godteri, for eksempel mørk sjokolade, også inneholder mange kalorier. Les derfor alltid innholdsoversikten på produktene du vurderer å kjøpe og spise.

Du kan også få oversikten og finne kalori- og næringsinnhold på matvaretabellen.no.

Les også: Slik beholder du drømmevekten

14. Boost vektnedgangen med trening

For å gå ned i vekt, er det viktigst å ta tak i kostholdet, men kombinerer du dietten med trening for å gå ned i vekt, vil du få et enda bedre resultat på kortere tid. Men du må uansett ikke spise mer selv om du trener.

Gjør du noe med både kostholdet og treningen, vil du få en sunn vekt kombinert med god helse.

Lag et treningsprogram for å gå ned i vekt

Hver dag bør du være aktiv i minst en halvtime på såkalt moderat nivå. Det vil si at du skal få opp pulsen og bli andpusten i 30 minutter – minimum. Dette er «grunnpakken» og noe alle bør gjøre for helsen sin, uansett om de slanker seg eller ei.

Lager du deg i tillegg et treningsprogram for å gå ned i vekt, vil du virkelig få til en effektiv slankekur som virker. Plusser du på 3-4 treningsøkter, både utholdenhet og styrke, vil du raskt merke den positive effekten, både på kroppen og vekten.  

Fortsetter du med treningen også etter vektnedgangen, kan det bli lettere å holde vekten stabil og unngå vektøkning.

Så mange kalorier forbrenner du med trening

Forbrenning varierer ut fra flere faktorer som kjønn, alder, vekt, muskelmasse og hvor intensivt du gjør øvelser og ulike aktiviteter. Men med utgangspunkt i en person på ca. 70 kilo, gir dette en pekepinn på kaloriforbruk:

Rolig gange – 200 kcal pr. time
Rask gange – 400 kcal pr. time
Rolig sykling – 300 kcal pr. time
Rask sykling/spinning – 650 kcal pr. time
Svømming, moderat tempo – 300 kcal pr. time
Intensiv aerobic – 750 kcal pr. time
Moderat aerobic, dansing – 350 kcal pr. time
Rolig jogging – 650 kcal pr. time
Rask løping – 870 kcal pr. time
Hus- og hagearbeid – 250 kcal pr. time
Styrketrening (Body Pump) – 660 kcal pr. time

Kilder: Matvaretabellen.no, Aktivitetsdagboken/Helsedirektoratet, Myfitnesspal.com, aktivtrening.com

DU FÅR KJØPT ALLE NOKAS MÅLTIDSVARIANTER I VITA, LIFE SUNKOST OG H-NATURKOST (PRØVEPAKNINGEN OG 3-UKERS PAKKEN FÅS KUN FRA OSS).

Prøvepakken

3 måltider NOKA middagsretter og 3 måltider NOKA shake. Kun kr. 49,- (verdi kr. 180,-). Vi betaler fraktkostnadene.

3-ukers pakken

30 måltider shake, 23 middagsmåltider og 10 måltider bars fra NOKA. Kun kr. 995,- (verdi 1.735,- SPAR 740,-). Vi betaler fraktkostnadene. Til erstatning av tre av de daglige fire hovedmåltidene i tre uker. (Dermed sparer du penger også til de 63 måltidene du nå ikke må handle i dagligvare). Måltidene består av forskjellige retter i flere varianter og smaker.

""
1
BESTILL NOKA MÅLTIDSPRØVER ELLER
3-UKERS PAKKE TIL SPESIALPRIS!
START DIN VEKTREDUKSJON NÅ!
Fornavn
Etternavn
Adresse
Postnr.
Poststed
Telefon

Ved bestilling inngår du samtidig et abonnement og får 3-ukerspakken tilsendt hver tredje uke. Abonnementet kan sies opp når som helst. Du kan sette sammen dine egne smaker eller endre utsendelsestidspunkt fra pakke nr. 2. Skjema følger i hver forsendelse. 

LYKKE TIL OG VEL BEKOMME!

Previous
Next
""
1
BESTILL NOKA MÅLTIDSPRØVER ELLER
3-UKERS PAKKE TIL SPESIALPRIS!
START DIN VEKTREDUKSJON NÅ!
Fornavn
Etternavn
Adresse
Postnr.
Poststed
Telefon

Ved bestilling inngår du samtidig et abonnement og får 3-ukerspakken tilsendt hver tredje uke. Abonnementet kan sies opp når som helst. Du kan sette sammen dine egne smaker eller endre utsendelsestidspunkt fra pakke nr. 2. Skjema følger i hver forsendelse. 

LYKKE TIL OG VEL BEKOMME!

Previous
Next

Noka får du også kjøpt hos:

Share This