Ned i vekt med enkle knep

De små valgene hver dag kan gi store utslag på vekten. Ved å bytte om i hverdagsmenyen, kniper du enkelt over 500 kalorier hver dag.

For å gå ned i vekt må du forbrenne flere kalorier enn du spiser, og med et daglig kaloriunderskudd på 500 kalorier kan du gå ned ca. 0,4 kilo i uka.
Tenk etter og gå gjennom din egen hverdagsmeny. Gjør ett eller flere smarte matvarebytter og du vil merke forskjell på vekten. Her er 13 gode tips:

1. Velg svart kaffe eller te

Mange kaffedrikker er skikkelige kaloribomber, med H-melk, sjokolade, sirup og krem. En stor mocca, frappuccino eller chai latte kan inneholde nærmere 500 kalorier, mens en vanlig svart kaffe eller sukkerfri te er nærmest kalorifri.

2. Bytt ut frokostjuicen med vann eller Farris

Ett glass (ca. 2 dl) med appelsin-, eple- eller ananasjuice inneholder rundt 90 kalorier, mens vann og Farris, med eller uten smak, er kalorifritt.

3. Velg kokt skinke fremfor salami

Salami inneholder mye fett i forhold til kokt skinke. Én skive salami inneholder 34 kcal mens tilsvarende mengde kokt skinke inneholder 13 kcal.

Du bør være ekstra påpasselig med proteininntak både når du skal øke muskelmassen din, og dersom du skal redusere vekten.

Les også: Slik holder du sulten i sjakk

4. Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig

Kjøttdeig har en fast plass ved norske middagsbord, til fredagstacoen, lørdagspizzaen, gryteretter og pasta bolognese. Erstatt 150 gram kjøttdeig med karbonadedeig, og spar 110 kalorier!

5. Erstatt rødt kjøtt med kylling

Kyllingfilet uten skinn er et av de magreste alternativene du kan velge til middag, og inneholder bare 104 kalorier pr. 100 g. Til sammenlikning inneholder en entrecôte av storfe dobbelt så mange kalorier.

6. Dropp fete sauser

I 1 dl hjemmelaget fet saus som bernaise, fløtesaus eller rømmesaus kan det være over 300 kalorier. Sett heller smak på kjøttet med krydder og urter, eller velg en mager sjysaus som kun inneholder 20 kalorier pr. dl.

7. Erstatt ett av hovedmåltidene med NOKA middagsrett, milkshake eller bar

Tre grove brødskiver med pålegg som ost, skinke og egg kan utgjøre så mye som 450 kalorier, mens ett NOKA-måltid inneholder ca. 220 kalorier. Dette inneholder alle næringsstoffene du trenger, og sparer deg for 230 kalorier.

8. Mindre pasta og ris

Pasta og ris er enkelt tilbehør, men 100 gram tørr fullkornspasta eller ris inneholder hele 360 kalorier. Reduser mengden eller kutt det helt ut til fordel for salat og grønnsaker, gjerne i kombinasjon med f.eks. bønner. 100 g hvite bønner (hermetiske) inneholder 98 kcal, mens 100 g kokt pasta inneholder 150 kcal.

Les også: Flott hud og hår når du går ned i vekt

9. Mer grønnsaker

Fråts i grønnsaker og salater. Grønne grønnsaker som kål og brokkoli, inneholder viktige næringsstoffer og fiber som gjør at du holder deg mett lengre. Tre kokte poteter inneholder for eksempel rundt 200 kalorier, mens en stor porsjon grønnsaker knapt inneholder 50.
Lager du deg en salat til lunsj eller som tilbehør til middagen, så kan du lage for eksempel en gresk salat med fetaost og oliven og slippe unna med 69 kcal pr. 100 g.

10. Smarte mellom måltider

Nøtter inneholder mye sunt fett som er godt for kroppen, men også mye salt og kalorier. I en pose (60 gram) nøtter og tørket frukt er det 320 kalorier, mens en Skyr inneholder under 100 kalorier, avhengig av hvilket produkt du velger.

11. Velg den letteste melken

H-melk inneholder 63 kalorier, lettmelk 42 kalorier og skummet melk 33 kalorier per dl. Drikker du 2,5 dl melk om dagen, sparer du 75 kalorier på å bytte fra H-melk til skummet melk.

12. Mager dipp

Oppskårne grønnsaker som gulrøtter, agurk og paprika er en supersunn snacks, men pass på fettinnholdet i dippen! Erstatt 3 dl rømme med Mager Kesam (1%) eller yoghurt naturell og spar 350 kalorier.

13. Kutt ut sjokolade og brus

De fleste vet at sjokolade og brus er usunt, men ikke alle tenker over hvor lite som skal til av disse varene for å velte kaloribudsjettet. I 5 dl sukkerholdig brus er det ca. 200 kalorier, og i en sjokolade som Japp eller Snickers er det 250–350 kalorier.
Få oversikten! Finn kalori- og næringsinnhold på matvaretabellen.no Matvaretabellen

Les også: Slik beholder du drømmevekten

Boost med trening

For å gå ned i vekt, er det viktigst å ta tak i kostholdet, men kombinerer du med fysisk aktivitet, vil du få et enda bedre resultat på kortere tid, om du ikke spiser mer som følge av treningen. Og du vil få en sunn vekt kombinert med god helse.
Hver dag bør du være aktiv i minst en halvtime på såkalt moderat nivå. Det vil si at du skal få opp pulsen og bli andpusten i 30 minutter – minimum. Plusser du på 3-4 treningsøkter, både utholdenhet og styrke, vil du raskt merke den positive effekten.
Så er det slik at forbrenning varierer ut fra flere faktorer som kjønn, alder, vekt, muskelmasse og hvor intensivt aktiviteten utføres. Men med utgangspunkt i en person på ca. 70 kilo gir dette en pekepinn på kaloriforbruk pr. time:

Rolig gange – 200
Rask gange – 400
Rolig sykling – 300
Rask sykling/spinning – 650
Svømming, moderat tempo – 300
Intensiv aerobic – 750
Moderat aerobic, dansing – 350
Rolig jogging – 650
Rask løping – 870
Hus- og hagearbeid – 250
Styrketrening (Body Pump) – 660

Kilder: Matvaretabellen.no, Aktivitetsdagboken/Helsedirektoratet, Myfitnesspal.com, aktivtrening.com

DU FÅR KJØPT ALLE NOKAS MÅLTIDSVARIANTER I VITA, LIFE SUNKOST OG H-NATURKOST (PRØVEPAKNINGEN OG 3-UKERS PAKKEN FÅS KUN FRA OSS).

Prøvepakken

3 måltider NOKA middagsretter og 3 måltider NOKA shake. Kun kr. 49,- (verdi kr. 180,-). Vi betaler fraktkostnadene.

3-ukers pakken

30 måltider shake, 23 middagsmåltider og 10 måltider bars fra NOKA. Kun kr. 995,- (verdi 1.735,- SPAR 740,-). Vi betaler fraktkostnadene. Til erstatning av tre av de daglige fire hovedmåltidene i tre uker. (Dermed sparer du penger også til de 63 måltidene du nå ikke må handle i dagligvare). Måltidene består av forskjellige retter i flere varianter og smaker.
""
1
BESTILL NOKA MÅLTIDSPRØVER ELLER
3-UKERS PAKKE TIL SPESIALPRIS!
START DIN VEKTREDUKSJON NÅ!
Fornavn
Etternavn
Adresse
Postnr.
Poststed
Telefon

Når du bestiller en prøvepakke eller 3-ukers pakke, vil du ca. tre uker etter at den er mottatt få en 3-ukers pakke, og deretter en ny slik pakke hver tredje uke. Abonnementet kan sies opp når som helst eller en forsendelse kan avbestilles (hoppe over en forsendelse). Sammen med din første pakke vil du få god informasjon om hvordan du fremover kan sette sammen din egen 3-ukers pakke, akkurat slik det passer best for deg. Avbestillingsfrist eller oppsigelse av abonnementet får du også god informasjon om der.

LYKKE TIL OG VELBEKOMME!

Previous
Next
""
1
BESTILL NOKA MÅLTIDSPRØVER ELLER
3-UKERS PAKKE TIL SPESIALPRIS!
START DIN VEKTREDUKSJON NÅ!
Fornavn
Etternavn
Adresse
Postnr.
Poststed
Telefon

Når du bestiller en prøvepakke eller 3-ukers pakke, vil du ca. tre uker etter at den er mottatt få en 3-ukers pakke, og deretter en ny slik pakke hver tredje uke. Abonnementet kan sies opp når som helst eller en forsendelse kan avbestilles (hoppe over en forsendelse). Sammen med din første pakke vil du få god informasjon om hvordan du fremover kan sette sammen din egen 3-ukers pakke, akkurat slik det passer best for deg. Avbestillingsfrist eller oppsigelse av abonnementet får du også god informasjon om der.

LYKKE TIL OG VELBEKOMME!

Previous
Next
Noka får du også kjøpt hos:
Share This