Du vil finne mange kaloritabeller, både på nettet og i bokform, og vil også kunne oppleve at disse oppgir litt forskjellige verdier på matvarer. Husk da at det er mange forskjellige typer kjøtt, margarin, drikkevarer etc., og at referansene kan være en smule ulike. Det er stort sett av liten betydning om en matvare gir noen få kalorier mer eller mindre enn det du finner i tabellene, det viktige er at du får en grei veiledning og referanse til kaloriinnholdet i de ulike matvaregruppene.

 

 

Kjøtt

Skjermbilde-2012-12-14-kl.-09.47.31-1024x938

Fisk

Skjermbilde-2012-12-14-kl.-09.49.03-1024x698

Grønnsaker

Skjermbilde-2012-12-14-kl.-09.51.09-1024x838

Frukt & bær

Skjermbilde-2012-12-14-kl.-09.52.03-1024x648

Meieriprodukter

Skjermbilde-2012-12-14-kl.-10.27.58-1024x623

Korn- og melprodukter

Skjermbilde-2012-12-14-kl.-10.29.25-1024x823

Diverse

Skjermbilde-2012-12-14-kl.-10.33.27-721x1024-1

Enkel BMI Kalkulator

Slik regner du ut din BMI

Divider din vekt med taller du får når du ganger høyde og høyde.

Eksempel: Du veier 75 kg og er 1.65m høy 1.65 * 1.65 = 2,7225 75 : 2,7 = 27,7 Din BMI er altså 27,7

Overvekt er en BMI på mer enn 25 Fedme er en BMI på mer enn 30 Ekstrem fedme er en BMI på mer enn 40 personer over 65 år kan stå i fare for å bli underernært, og bør sørge for at BMI ligger mello 24 og 29.

Share This