Det finnes ingen enkel vei til redusert fettvekt, eneste måten å gjøre det på er å innta færre kalorier enn det som forbrennes. Det er frustrerende å se all reklamen for kaffe, te, tabletter etc. som skal kunne redusere vekten betydelig! Enkelte produkter driver væske, og man kan derfor oppleve en vektnedgang, men – det er ikke i form av fett! Både krydder og kaffe kan øke forbrenningen noe, men det har en helt marginal effekt når det gjelder slanking. Dessuten er det ingen varig virkning, forbrenningen er tilbake til normalen etter kort tid. 

Om det hadde eksistert produkter med en slik fenomenal effekt, hadde vi forlengst vært ferdig med problemet overvekt! Selv ikke reseptbelagte midler som Xenical og Reductil vil gi vekttap dersom man ikke samtidig reduserer kaloriinntaket! Så selv om vi så gjerne skulle håpe noe annet, det er kun inntak og forbruk av energi (kalorierl) som gjelder. Alt annet er av svært liten verdi, uansett hvor fagre løftene er!

Ved å forholde deg helt i ro (ligge i sengen) vil du forbrenne ca. 1500 kcal pr. dag. Ved lav til normal aktivitet økes forbrenningen til mellom ca. 2000 og 3000 kcal.

Forbrenningen er som regel høyere hos menn enn hos kvinner, og reduseres noe ved økende alder. Mye av grunnen til dette er muskelmassen, den er større hos menn enn hos kvinner, og dessuten reduseres den med alderen. Ved å drive styrketrening opprettholdes og bygges muskelmassen uansett alder, og dermed holdes også forbrenningen (metabolismen) oppe. Vi kan faktisk snakke om en reell alder og en metabolsk alder, en muskuløs og godt trent kvinne på 50 år, vil ha høyere forbrenning enn en tredveåring med dårlig utviklet muskelmasse.

For å redusere vekten med 1 gram fett må en forbrenne ca. 8-9 kcal.
Forbrenner du f.eks. 3000 kcal pr. dag, og tar 4 måltider med NOKA (ca. 900-1000 kcal), så vil overskuddet på forbrenning i forhold til tilført energi være ca. 2000 – 2100 kcal. Dette gjør at du reduserer vekten din med vel 250 gram pr dag, eller nesten 2 kg pr. uke.

Forbrenner du så lite som 2000 kcal pr. dag, så reduseres vektnedgangen til ca. det halve. Dette innebærer at de fleste vil ha et vekttap på et sted mellom 1 og 2 kg pr. uke, dersom du har lav til normal aktivitet. Trimmer du regelmessig, eller har høy forbrenning, vil vektreduksjonen kunne øke med ca. 0,5 til 1,5 kg. pr. uke. Hvor mye du går ned er derfor individuelt betinget, men vil normalt være mellom 1 og 3,5 kg pr uke.

 

Copyright © NOKA AS

Share This