Enkel BMI Kalkulator

Slik regner du ut din BMI

Divider din vekt med taller du får når du ganger høyde og høyde.

Eksempel: Du veier 75 kg og er 1.65m høy 1.65 * 1.65 = 2,7225 75 : 2,7 = 27,7 Din BMI er altså 27,7

Overvekt er en BMI på mer enn 25 Fedme er en BMI på mer enn 30 Ekstrem fedme er en BMI på mer enn 40 personer over 65 år kan stå i fare for å bli underernært, og bør sørge for at BMI ligger mello 24 og 29.

Om du sitter i rullestol eller har problemer med å bruke bena, så bruk armene! Det er mange flotte øvelser som både forbenner fett og styrker musklene som kan utføres i sittende stilling. 

EMS-wheelchair-rehab-1024x890
Strekkøvelser og tøyeøvelser er en fin start, for etter hvert å utvides til armhevinger og vekttrening, alt etter styrke treningsglede.

Er det armer og skuldre som er det svake punkt, så tren med bena! Heng vekter på føttene og løft, stadig høyere og med tyngre vekter.

Du kan benytte trapper for å trene opp kondisjonen, og både spaserturer og joggeturer er inspirerende, både for humør og for å holde vekten i sjakk.

Vi vil gjerne høre fra dere som selv har problemer med muskel-/skjelettsystemet, lammelser etc., og som har gode ideer til aktuell trening. Del dem gjerne med andre, send innlegget til oss, så skal det komme med her på siden.

Share This