Enkel BMI Kalkulator

Slik regner du ut din BMI

Divider din vekt med taller du får når du ganger høyde og høyde.

Eksempel: Du veier 75 kg og er 1.65m høy 1.65 * 1.65 = 2,7225 75 : 2,7 = 27,7 Din BMI er altså 27,7

Overvekt er en BMI på mer enn 25 Fedme er en BMI på mer enn 30 Ekstrem fedme er en BMI på mer enn 40 personer over 65 år kan stå i fare for å bli underernært, og bør sørge for at BMI ligger mello 24 og 29.

En bedagelig person har lettere for å legge på seg enn en som er aktiv, så du kan oppnå mye ved å gå raskt tur eller sykle en halvtime et par ganger i uken. For å få til litt fettforbrenning så er det bare å holde seg i bevegelse. 

exercise-non-addict

Aktiviteter som passer på sommerferie kan være svømming/bading, strand-fotball/volleball, frisbeekasting etc. Om vinteren kan en ta både ski og skøyter i bruk, ja sparkstøttingen også, bare bruk fantasien!

Dessuten er det mange små aktiviteter du godt kan se på som trening, som å gå ut med søpla, hente posten, gå i nærbutikken, vaske gulver, støvsuge, pusse vinduer, klippe gress, etc..

Husk at rengjøring er god trim, så sett igang, jobb til svetten siler! Du forbrenner hundrevis av kalorier, og dessuten får du det rent og ryddig rundt deg!

Husk også at du kan trene uten dyrt utstyr! Har du ikke vekter f.eks., så bruk bæreposer/tøybager, legg i farin-, gryn-, eller melposer, alt etter hva du har tilgjengelig, og bruk dette som vekter.

Noen tips til enkle og sunne aktiviteter:

– Husk å gå trappene i stedet for heisen!

– Delta i barnas lek i stedet for å sitte og se på.

– Har du hund så ta en ekstra tur, det setter hunden pris på, og du har godt av det!

– Kjører du bil så parker et stykke fra målet, da får du en fin dose med trim.

– Tar du buss eller tog så gå av noen holdeplasser tidligere, slik får du frisk luft og mosjon!

– Gå heller en ekstra tur hvis noe skal bæres fra bilen, søppel skal ut, ting som skal på loft osv. Du sparer ryggen ved at du ikke bærer for tungt, samtidig som du får mosjon ved å gå flere ganger.

– Liker du å danse? Sett på favorittmusikken og dans hjemme. Det er en fin måte å trene på, og dessuten hjelper det på humør også!

– Og magedans, kan det være noe for deg?

– Og husk vår nye «nasjonalidrett» , stavgang/nordic walking. Du tar hele kroppen i bruk, både hofter, ben, armer, nakke, skuldre og rygg for strukket på seg!

Fordeler og resultat:

– Gir 20% høyere kondisjonseffekt (i forhold til alm. gange)

– Gir opp til 40% høyere fettforbrenning

– Styrker knokler i både armer og ben

– Styrker armmuskler (især triceps)

– styrker bryst-, skulder- og ryggmuskulatur

– Løser opp muskelspenninger i skuldre og nakke

– Bedrer kondisjonen

Share This