Enkel BMI Kalkulator

Slik regner du ut din BMI

Divider din vekt med taller du får når du ganger høyde og høyde.

Eksempel: Du veier 75 kg og er 1.65m høy 1.65 * 1.65 = 2,7225 75 : 2,7 = 27,7 Din BMI er altså 27,7

Overvekt er en BMI på mer enn 25 Fedme er en BMI på mer enn 30 Ekstrem fedme er en BMI på mer enn 40 personer over 65 år kan stå i fare for å bli underernært, og bør sørge for at BMI ligger mello 24 og 29.

Sukkersykepasienter kan være med på omtrent alt av idrett og treningsaktiviteter. Fysisk aktivitet har rent generelt en insulinlignende effekt, det vil si at blodsukkeret vil kunne falle, men det er avhengig av hvor hardt man trener.

wpid-20120727_1136382

Om man trener med en intensitet tilsvarende det å gå en rolig tur, vil blodsukkeret ikke påvirkes noe særlig av treningen, og man kan holde på i flere timer uten å merke noe. 

Om man øker innsatsen slik at det tilsvarer er joggetur ,vil blodsukkeret etterhvert falle, men det gjør det også hos mennesker som ikke har sukkersyke. Etter treningen vil kroppen bygge opp igjen energilagrene i musklene som er brukt under treningen. Dette er karbohydrater , og dersom man ikke passer på å spise litt karbohydrat, vil man kunne få lavt blodsukker, eller føling som mange kaller det. En slik føling kan opptre flere timer etter treningen, det er derfor viktig at man spiser litt karbohydrater som for eksempel en banan eller litt brød rett etter trening.

Det er avhengig av hvor hardt man trener når det gjelder hva som bør gjøres med diett og insulin. I hovedsak er det to ting man kan gjøre:
1: Spise mer, først og fremst karbohydrater. Å øke matinntaket blir ofte nødvendig dersom treningen avtales etter at man allerede har tatt sin insulin dose.
2: Redusere insulindosen, noe som bør gjøres i samråd med lege. Men i siste instans er det du selv som må finne ut av hvor mye du behøver å redusere insulin dosen for at du ikke skal få lavt blodsukker under eller etter treningen. Siden kroppen skal bygge opp karbohydratlagrene i musklene etter aktivitet er det mange som anbefaler å redusere dosen med hurtigvirkende insulin rett etter aktivitet.

Alle sukkersykepasienter bør ha med seg litt hurtig absorberbart sukker, for eksempel litt sjokolade eller druesukkertabletter på trening. Dersom man skulle få føling kan man spise det, og da går det som regel greit å trene videre.

Share This