Det er meget viktig at du vet mest mulig om slanking før du starter veien mot et nytt og lettere liv. Les derfor de 15 etterfølgende rådene nøye.

1. Drikk rikelig med ikke-kaloriholdig væske hver dag. Dette kan f.eks. være vann, kaffe, te, farris, lav- eller ikke-kaloriholdig saft. Du kan gjerne ta en liten skvett lettmelk til kaffen, og du kan ta suketter til enten din te eller kaffe.

Drikk minimum 1,5 liter i tillegg til melken i Milkshake-dietten hver dag, og helst 2-3 liter. Dette gjør at du «renser» kroppen din for avfallsstoffer. For lavt væskeinntak kan føre til slapphetsfølelse, hodepine mv. Det er mye væske i den maten vi vanligvis spiser i løpet av dagen, og når matinntaket reduseres, må man tilføre kroppen ekstra væske for å kompensere!

Husk også at ved høy varme og stor aktivitet trengs ekstra stort væskeinntak for å holde prestasjonsnivået oppe – og hodepinen borte!! Om du lurer på om du faktisk drikker for mye, for det kan man faktisk gjøre, så kan du holde et øye med urinen din! Om den er så godt som fargeløs, bør du tenker over væskemengden du har inntatt siste døgnet,- og det samme bør du gjøre om den er svært gul/oker, for det kan gi deg et tips om å drikke mer!

2. Den første uken vil du normalt gå ned en del mere i vekt enn de neste ukene. Dette skyldes at kroppen din vil binde til seg mindre væske de første dagene etter at kuren er påbegynt. La ikke dette bli noen sovepute å få deg til og tro at du vil gå ned like raskt og enkelt de neste ukene. Væsketapet den første uken er svært forskjellig fra person til person. Normalt ligger dette på 1-3 kg, men kan også være så mye som 5 kg. Avhengig av hvor mye væske som frigjøres fra kroppen, vil en kunne gå ned alt fra 2-8 kg. den første uken.

Det er derfor først den andre uken av kuren du vil få et realistisk bilde av den fremtidige ukentlige vektnedgangen. Husk også at væsketapet den første uken delvis vil kunne komme som et tillegg til den vekten du har oppnådd når kuren er ferdig, eller hvis du får en kraftig sprekk.

En vektøkning etter at kuren er fullført kan imidlertid kompenseres ved fremdeles å benytte NOKA en tid som måltidserstatning.

3. Du bør veie deg èn gang pr uke. Gjør dette til samme tidspunkt på døgnet som du veide deg før kuren startet. Det beste tidspunktet er om morgenen rett etter toalettbesøket. Skriv ned resultatene hver uke. Veier du deg med klær på, så sørg for at mengden av klær er omtrent den samme hver gang du veier deg.

Ved å veie deg oftere enn èn gang pr uke kan du få et feil bilde av vektnedgangen. Vektforskjellen fra dag til dag kan nemlig delvis skyldes at væskeinntaket er forskjellig fra dag til dag eller at du den ene dagen nettopp hadde vært på toalettet mens det den andre dagen er lenge siden forrige toalettbesøk.

4. Prøv å gå sammen med èn eller flere andre på kuren. Det er alltid enklere å ha en kampfelle som kan bidra motivasjonsmessig. Dessuten kan dere dra nytte av hverandres erfaringer underveis.

5. Vær oppmerksom på følgende mulige/sannsynlige virkninger av kuren: Du vil, spesielt den første tiden ha behov for flere toalettbesøk enn vanlig. Dette er helt normalt, siden ditt væskeinntak er høyere enn tidligere. Du kan få noe treg mave. Dette avhjelper du ved å spise fibertabletter eller litt fiberrik mat, så som kli eller kalorifattige grønnsaker ol.

De aller fleste vil føle seg mer opplagt når de benytter NOKA, siden du da får et tilstrekkelig og balansert tilskudd av vitaminer, mineraler og alle andre nødvendige næringsstoffer hver eneste dag.

I tillegg vil alt føles mye lettere når vekten din begynner å gå ned. Utnytt dette overskuddet til å forsøke å mosjonere litt eller holde litt høyere aktivitet. Husk at regelmessig mosjon forsterker effekten av dietten. Planlegg gjerne med et mosjonsprogram når du starter på din kur.

Dersom du trener styrketrening regelmessig vil vektnedgangen kunne bli noe redusert. Dette skyldes at muskelmassen din blir større, og at egenvekten på muskler er høyere enn på fett. Du vil imidlertid fremdeles se at dine vitale mål reduseres raskt.

6. Om du sprekker en sjelden gang, så er det ingen krise. Gi derfor ikke opp om du skulle få en sprekk av og til. Skulle du sprekke èn eller flere ganger, så vil du rett etterpå kunne få en markant vektøkning. Dette skyldes at kroppen din straks tar til seg væske, tilsv. ca. 1-3 kg. Vektøkningen skyldes altså ikke fettøkning av betydning ved en enkelt sprekk. Mist derfor ikke motet! Det er derimot viktig at du er bevisst at gjentatte sprekker gjør at du kan mislykkes i kuren.

7. Har du en dårlig dag og absolutt må spise et eller annet, så unngå de feteste tingene, så som peanøtter, chips, sjokolade ol. Forsøk om mulig heller å ta noen grønnsaker eller frukt. Som snacks er det betydelig bedre med popcorn enn chips. Vær bevisst hva du spiser selv i «tunge stunder».

8. Får du absolutt lyst på en is, så forsøk heller en sorbè eller en kalorilett yoghurt-is i stedet for fløteis. Ett NOKA måltid blir 4 deilige ispinner. Ha noen i fryseren og kos deg med disse dersom du får lyst på noe godt!

9. Fjern fristelsene fra huset, dersom du er svak for slike. Kjøp heller inn noen kalorilette «snacks», frukt og grønnsaker, så som knekkebrød, epler, gulrøtter ol.

10. Når du er ute eller på besøk kan det være vanskelig å si nei takk. Velg da helst det minst fettholdige som tilbys. Unngå sauser og dressinger når dette er mulig.

11. Når du inviterer gjester, så bestemmer du menyen. Sett sammen måltidet slik at du selv kan spise sammen med gjestene.

12. Bruk god tid når du spiser. Det tar ca. 20 minutter før hjernen registrerer at du er mett. Unngå dessuten å spise opp matrester.

13. Gi deg selv små belønninger underveis i kuren. Kjøp deg f.eks en fin ting eller et plagg for det du sparer på husholdningsbudsjettet ved å benytte NOKA. Husk dessuten at du ikke må gå i dagligvarebutikken når du er sulten. Planlegg dine innkjøp, slik at du kun handler sunne matvarer.

14. Vær oppmerksom på at du vil kunne ha noe sultfølelse de første dagene etter at du begynner på en kur. Dette gjelder også hvis du har hatt et opphold i kuren, og begynner på nytt.

15. La bilen stå dersom det er mulig. Bruk sykkel eller bena.

 

Copyright © NOKA AS

Share This